Op 29 maart 2018 komt de film Ready Player One van Steven Spielberg in de bioscoop, waarbij virtual reality een hoofdrol gaat vertolken. In 2044 wordt door het verwaarlozen van de Aarde de wereld steeds minder leefbaar. Voor de mensheid is er nog maar één uitweg: virtual reality. Bij The VR Room kijken we reikhalzend naar deze filmtopper.

Lees hier deel 1 van de blogreeks: Steven Spielberg’s Ready Player One is een virtuele eyeopener

Ready Player One wordt de eerste grote Hollywoodfilm waarin veel aspecten van VR aan bod komen. Het is niet de eerste keer dat VR in films als plot-device gebruikt wordt. In dit artikel blikken wij terug op enkele iconische films, waarin virtual reality en immersion, het volledig opgaan in een andere wereld, een belangrijke rol spelen.

Tron (1982)

Wanneer we het over virtual reality in films hebben, kunnen we natuurlijk niet om Tron heen. In de film wordt een nog jonge Jeff Bridges, in de rol van arcade-eigenaar Kevin Flynn, opgezogen in de ENCOM-mainframe, dankzij een corrupte Master Control Program die de boel wilt saboteren en overnemen.

Alhoewel het technisch gezien geen VR is, brengt de Disney-film uit 1982 als een van de eerste het gevoel van immersion over op het grote doek. De oudere bezoekers van The VR Room kunnen onderstaande scene ongetwijfeld voor de geest halen. En alhoewel de beelden anno 2017 gedateerd aandoen, blijft het gevoel dat Tron overbrengt hetzelfde, je stapt letterlijk een nieuwe wereld binnen.

Total Recall (1990)

 Onze eigen Paul Verhoeven liet in 1990 met Total Recall het publiek kennis maken met een voorloper van virtual reality. In het jaar 2084 speelt Arnold Schwarzenegger de rol van bouwvakker Douglas Quaid, die terugkerende nachtmerries heeft over Mars. Quaid gaat langs bij Rekall, een bedrijf dat virtuele herinneringen implanteert, maar de machine triggert onderdrukte herinneringen van Quaid die eigenlijk een geheim agent is. Rekall wist vervolgens zijn geheugen, maar Quaid achterhaalt ze en reist uiteindelijk naar Mars om af te rekenen met de bad guys.


Total Recall was dusdanig baanbrekend dat het vandaag de dag nog steeds wordt aangehaald als voorbeeld van wat virtual reality op het gebied van storytelling kan doen. Met behulp van VR wordt een verhaal in 360 graden verteld, waarbij je zelf het middelpunt van de actie vormt. En dat hoeft niet direct als geheim agent op Mars te zijn; besef maar eens hoe een biografie over het leven van Usain Bolt voelt als je zelf de hardloopschoenen aantrekt en het publiek om je heen hoort juichen. Dankzij virtual reality krijgt deze belevenis een extra dimensie mee en beleef je ze, net als Schwarzenegger, nog intenser.

The Matrix (1999)

Wie denkt aan virtual reality in films, denkt al snel aan The Matrix. In de baanbrekende science fiction film van de Wachowski-broers (inmiddels broer en zus) is de Aarde overgenomen door intelligente machines, die het merendeel van het leven uitgeroeid hebben. De mensen die nog over zijn, zitten vastgekoppeld in pods en worden bewust in slaap gehouden om energie te leveren. Alle mensen leven in een virtuele wereld, The Matrix, waar uiteindelijk Neo met behulp van de red pill uit weet te ontsnappen en de mensheid probeert te redden.

Waar in Tron de speler nog naar een andere plaats geteleporteerd werd, is in de Matrix al sprake van een virtuele wereld naast de echte wereld. De persoon in The Matrix bevindt zich fysiek op een andere plaats, maar heeft het gevoel echt in de gesimuleerde wereld te leven. The Matrix was baanbrekend voor zijn tijd en maakte het grote publiek pas echt bekend met het concept van immersion; immers, de mensheid besefte vrijwel allemaal niet dat The Matrix een gesimuleerde wereld was.

Uiteraard konden de bedenkers van The Matrix op dat moment alleen nog maar dromen hoe de techniek zich in het echte leven zich zou ontwikkelen. Gelukkig hoeven we daarvoor geen plug achterin iemands hoofd te stoppen…

Ready Player One (2018)

Waar de eerdere films nog vooral op fantasieën gebaseerd waren, daar is de technologie inmiddels dusdanig ontwikkeld dat complete immersion dichterbij dan ooit is en de verhalen ook realistischer worden. In Ready Player One wordt dit als plot gebruikt: OASIS, een soort mix van een MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) en een virtuele samenleving, is de plek waar iedereen middels VR naar ontsnapt. Mensen leven al feitelijk hele dagen in die wereld en willen nergens anders meer heen: zo verdienen sommigen bijvoorbeeld geld door het verkopen van virtuele producten. Het is een interessant scenario dat Ernest Cline, de schrijver van het gelijknamige boek, schetst. Immers, onze samenleving wordt steeds digitaler, waarbij ons virtuele voorkomen lang niet altijd meer met de werkelijkheid overeen komt.

Ready Player One gaat de grootste virtual reality-film tot dusverre worden. Niet voor niets is HTC Vive, een van de twee grote namen in high-end VR-headsets, dan ook de officiële VR-partner voor de film. Complete immersion wordt door de technologie van het moment inmiddels behoorlijk benadert. Zo reageert je lichaam op de visuele stimuli van de VR-headset, waardoor je onder andere echt het gevoel krijgt dat je over de kop in een achtbaan duikelt. En alhoewel de virtuele belevenissen in Ready Player One nu nog fictie zijn, komt de haalbaarheid hiervan steeds dichterbij. We kunnen niet wachten!

Om het wachten aangenamer te maken posten we regelmatig een blog over Ready Player One. 


door Wouter van den Bijgaart
Creator and founder The VR Room

Top
Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.