[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Virtual reality is hip and happening, dus het is niet verwonderlijk dat de vr-start-ups als paddenstoelen uit de grond schieten. Maar een start-up starten en een succesvolle start-up in de markt zetten, zijn wel twee verschillende dingen. Want waar menig start-up in vr faalt, is het Utrechtse The VR Room wel succesvol in dit nieuwe vakgebied, en dat pas sinds juli 2016. Zo succesvol zelfs dat het bedrijf al is uitgenodigd om deel te nemen aan de Computable Awards 2017 in de categorie Nederlandse start-up van het jaar.

Dit artikel is geschreven door Sander Hulsman en verscheen in Computable Magazine 1.

Van 360 graden films tot hand-tracking simulaties en interactieve games; het is allemaal mogelijk bij The VR Room. Het bedrijf zet in op de laatste technologieën en probeert dat tegen betaalbare prijzen in de markt te zetten. Het bedrijf claimt zelfs het eerste virtuele pretpark van Nederland te zijn. ‘De vraag naar virtual reality is het laatste jaar enorm toegenomen’, constateert Wouter van den Bijgaart, eigenaar van The VR Room, met een lach op zijn gezicht. ‘Veel mensen zijn benieuwd naar wat vr te bieden heeft, maar de meest indrukwekkende ervaringen zijn haast onbetaalbaar. Daarnaast weten mensen niet wat er allemaal met vr mogelijk is.’

Reden voor Van den Bijgaart om vol op virtual reality in te zetten. ‘The VR Room maakt een virtual reality-ervaring voor iedereen betaalbaar. Onze experts beschikken over de juiste kennis om iedereen een ervaring op maat te kunnen bieden. Virtual reality is meer dan alleen een bril opzetten; wij bieden onze klanten de beleving die bij hen past.’

Leap Motion
‘Wij bieden alles omtrent high-end virtual reality en blijven daarin up-to-date met wat er op de markt is’, vervolgt Van den Bijgaart. ‘Op dit moment zijn dat de Oculus Rift CV1- en HTC Vive-brillen. Bij ons geen Google Cardboard of een eenvoudige Samsung Gear VR-bril, wij bieden enkel high-end ervaringen op het best mogelijke grafische niveau. Daarnaast maken we gebruik van Leap Motion Hand-tracking. Door deze techniek te combineren met de vr-brillen wordt het mogelijk om in virtual reality je eigen handen te zien.’

Dankzij de Leap Motion-techniek kan je zonder een controller of handschoen dingen creëren en manipuleren, verduidelijkt Van den Bijgaart. ‘Zo is ‘Wave Magic’ een van ons meest populaire games: je kan vuurballen schieten uit je eigen handen om tegenstanders overal om je heen neer te schieten. Aangezien je de hele ruimte kan gebruiken, moet je letterlijk zelf ook projectielen van de tegenstanders ontwijken. Dit resulteert in erg leuke taferelen.’

Hulp van developers
Voordat The VR Room een virtual experience aan zijn klanten kon bieden, moest er volgens de eigenaar eerst geïnvesteerd worden. ‘Wij hebben de benodigde hardware aangeschaft en zijn het concept van onze dienstverlening gaan ontwikkelen. Hieronder vielen onder andere de website, huisstijl, vindbaarheid, legitimiteit, personeel, huisvesting, schermen, crm en vooral heel veel uren in het creëren van een merk. Maar met hardware alleen ben je er nog niet, ook op softwarevlak moet je stappen maken. Daarom zijn wij contact gaan zoeken met developers en hebben wij hen betrokken bij de ontwikkeling van onze dienstverlening. Zijn hebben ons geholpen om onze ervaringen beter af te stemmen op de wensen van de klant. We hebben geen eigen in-house developers, maar we zoeken zelf designers/programmeurs op of ze contacteren ons.’

Het finetunen van het businessmodel heeft The VR Room al in een heel vroeg stadium gedaan. Het claimt dan ook de eerste in Nederland te zijn die de gewone consument gebruik laat maken van de nieuwste technologische ontwikkelingen op vr-vlak, zonder daarvoor duizenden euro’s neer te hoeven tellen. Van den Bijgaart: ‘Daarnaast zetten wij The VR Room als het nieuwe uitje neer. In plaats van ‘bowlen en lasergamen’ kun je nu gaan ‘escapen en vr’en’. Door entertainment en technologie te combineren, hebben wij een nieuw uitje gecreëerd.’

[ Lees verder ][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Top
Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.